Τετάρτη 27 Ιουνίου 2012

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Νο 31 / 2012 - Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ

ΣΎΛΛΟΓΟΣ ΤΡΙΤΕΚΝΩΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΊΟΥ
Ανδριτσαίνης 5 - ΤΚ 12135 - Περιστέρι
Τηλ & Φαξ 2105713037
email: triteknoi_peristeri@yahoo.gr
http://triteknoi-peristeri.blogspot.com/


                   Ο  Δεκάλογος του Μηχανογραφικού


Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου του υποψηφίου αυτές τις μέρες, είναι το τελευταίο στάδιο στη διαδικασία εισαγωγής των υποψηφίων στις Ανώτατες Σχολές. Είναι όμως πολύ σημαντική η σωστή του συμπλήρωση γιατί ένα λάθος τώρα μπορεί να καταστρέψει την προσπάθεια και το διάβασμα τόσων χρόνων.

Tο σταυροδρόμι των αποφάσεων

Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου του υποψηφίου αυτές τις μέρες, είναι το τελευταίο στάδιο στη διαδικασία εισαγωγής των υποψηφίων στις Ανώτατες Σχολές. Είναι όμως πολύ σημαντική η σωστή του συμπλήρωση γιατί ένα λάθος τώρα μπορεί να καταστρέψει την προσπάθεια και το διάβασμα τόσων χρόνων.
Με την κατάθεση του μηχανογραφικού του δελτίου ο υποψήφιος δηλώνει την επιθυμία του. Τι θέλει να σπουδάσει και σε ποια πόλη. Αν τα μόριά που συγκεντρώνει στις εισαγωγικές εξετάσεις το επιτρέπουν θα πετύχει στην πρώτη σχολή που επέλεξε.
Οι αποφάσεις πρέπει να συνδυάσουν τις επιθυμίες και τα όνειρα με την πραγματικότητα των μορίων και των οικονομικών συνθηκών. Τις ελπίδες για αξιοπρεπή εργασία, με τις σπουδές. Δύσκολες οι αποφάσεις, θα προσπαθήσουμε όμως να βρούμε το μπούσουλα, που θα σας επιτρέψει να σπουδάσετε αυτό που επιθυμείτε κι όχι απλά αυτό που είναι της μόδας.
Σκοπός σας είναι τα μόρια που συγκεντρώσατε, να σας επιτρέψουν να βρεθείτε στη σχολή ή το τμήμα της επιθυμίας σας ή αν αυτό δεν είναι εφικτό στο πλησιέστερο στις επιθυμίες σας.

Δεν υπάρχουν κακές και καλές Σχολές, υπάρχουν μόνο Σχολές που σας ταιριάζουν και θα θέλατε να είστε φοιτητής τους και άλλες που δεν επιθυμείτε.

Αυτό που έχετε να κάνετε, είναι να συμπληρώσετε τη στήλη σειρά προτίμησης, στο Μηχανογραφικό Δελτίο που πήρατε από το σχολείο σας, με αύξοντες αριθμούς από το 1 προς τα κάτω. Μη ξεκινήσετε τη συμπλήρωση πριν διαβάσετε τη συνέχεια.

Ποιους αφορά

Μηχανογραφικό δελτίο συμπληρώνουν μέχρι τις 5 Ιουλίου οι εξής κατηγορίες υποψηφίων:
1. Οι υποψήφιοι της κατηγορίας του 90%, οι υποψήφιοι δηλαδή που εξετάστηκαν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις - που τελείωσαν φέτος το λύκειο ή προηγούμενη χρονιά - και προέρχονται από ημερήσια γενικά λύκεια ή από ΕΠΑΛ (ομάδα Β).
2. Οι υποψήφιοι της κατηγορίας του 10%, οι υποψήφιοι δηλαδή που αποφοίτησαν το 2010 ή το 2011 και δεν εξετάστηκαν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις.
3. Οι υποψήφιοι που προέρχονται από τα εσπερινά γενικά λύκεια και συμμετείχαν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις των γενικών εσπερινών λυκείων.
4 Οι υποψήφιοι που προέρχονται από ημερήσια ή εσπερινά ΕΠΑΛ (ομάδας Α).

Πώς γίνεται η επιλογή;

Στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας εισάγονται οι προφορικοί και γραπτοί βαθμοί των υποψηφίων, καθώς και οι προτιμήσεις τους, όπως αυτές εκφράζονται με τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, που γίνεται ηλεκτρονικά. Υπολογίζονται αυτόματα τα μόρια των υποψηφίων, και κατατάσσονται, οι υποψήφιοι, σε φθίνουσα σειρά των μορίων που συγκέντρωσαν (δηλαδή από τον πρώτο προς τον τελευταίο). Η διαδικασία επιλογής ξεκινά από τον πρώτο, ο οποίος φυσικά εισάγεται στη σχολή της πρώτης του προτίμησης. Μετά προχωρά ο υπολογιστής στο δεύτερο, και συνεχίζει. Σε κάθε υποψήφιο, του οποίου έρχεται η σειρά, σύμφωνα με τα μόρια που συγκεντρώνει, να εισαχθεί σε ένα τμήμα, ο υπολογιστής ελέγχει την πρώτη του επιλογή. Αν υπάρχουν ακόμη κενές θέσεις, αν δηλαδή δεν έχουν καλυφθεί από τους προηγούμενους υποψηφίους, οι οποίοι έχουν περισσότερα μόρια και προηγούνται, τότε ο υποψήφιός μας καταλαμβάνει μια θέση στο συγκεκριμένο τμήμα. Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις στο τμήμα της πρώτης του επιλογής, τότε προχωρά στη δεύτερη επιλογή του. Αν υπάρχουν κενές θέσεις, εισάγεται, αν όχι, ο υπολογιστής προχωρά στην επόμενη επιλογή του υποψηφίου, μέχρι να βρεθεί κενή θέση σε κάποιο από τα τμήματα που έχει επιλέξει ο υποψήφιος ή μέχρι να εξαντληθούν τα τμήματα που δήλωσε. Αν εξαντληθούν τα τμήματα, που δήλωσε ο υποψήφιος, χωρίς να βρεθεί κενή θέση, τότε δεν εισάγεται πουθενά. Διαφορετικά εισάγεται στο πρώτο τμήμα, απ’ αυτά που δήλωσε, στο οποίο θα βρεθεί κενή θέση. Τα μόρια του υποψηφίου που εισάγεται τελευταίος σε ένα τμήμα, αποτελούν τη βάση του τμήματος.


Οι ειδικές κατηγορίες

Αν ο υποψήφιος ανήκει σε κάποια ειδική κατηγορία τότε σε κάθε σχολή που έχει δηλώσει στο μηχανογραφικό του ελέγχεται αν υπάρχει θέση και με τη γενική σειρά και με την ειδική κατηγορία. Αν ο υποψήφιος έχει γράψει καλά τότε βρίσκεται ψηλά στη φθίνουσα σειρά των υποψηφίων και μπορεί να εισαχθεί με τη γενική σειρά, χωρίς δηλαδή να χρησιμοποιήσει την ειδική κατηγορία. Γι’ αυτό τον λόγο δεν μπορούμε να κάνουμε καμία υπόθεση ή πρόβλεψη για τη διαμόρφωση των βάσεων των ειδικών κατηγοριών.


Η επιθυμία ως κριτήριο επιλογής

Το σημαντικότερο κριτήριο για την επιλογή σπουδών είναι η επιθυμία του υποψηφίου. Πρέπει να δει το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων που τον ενδιαφέρουν και να επιλέξει με κριτήριο αυτό που του αρέσει. Ετσι θα γίνει καλός σ’ αυτό που κάνει και θα έχει μικρότερο τον κίνδυνο της ανεργίας. Δεν θα πρέπει να κοιτάξει τις επαγγελματικές προοπτικές του πτυχίου που θα πάρει στο τέλος των σπουδών του; Αυτό είναι το ερώτημα που βασανίζει τους περισσότερους υποψηφίους. Η απάντηση δεν είναι εύκολη. Η αλήθεια είναι ότι οι φοιτητές που θα εισαχθούν φέτος στις σχολές θα χρειαστούν γύρω στα 8-10 χρόνια μέχρι να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, το μεταπτυχιακό τους, που έχει γίνει απαραίτητο, και τη θητεία τους στο στρατό οι άνδρες. Σε μία δεκαετία η Ελλάδα θα είναι μία τελείως διαφορετική χώρα από αυτήν που γνωρίζουμε τώρα μετά τη μεταμόρφωσή της από την… τρόικα. Οι εργασιακές σχέσεις θα είναι διαφορετικές και πιθανόν ο προσανατολισμός της οικονομίας μας. Καμία πρόβλεψη δεν μπορεί να είναι αξιόπιστη για τη ζήτηση των επαγγελμάτων στο μέλλον, έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα λόγω της οικονομικής κρίσης.

Οι δάσκαλοι
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των δασκάλων. Οσοι μέχρι πριν από τρία χρόνια επέλεγαν το επάγγελμα του δασκάλου, στηριζόμενοι στον άμεσο διορισμό, τη μονιμότητα, τις συνθήκες εργασίας και τις μεγάλες διακοπές, θα εκπλαγούν όταν τελειώνοντας τη σχολή διαπιστώσουν πόσο πολύ θα έχει αλλάξει το επάγγελμα ως προς τις εργασιακές του συνθήκες. Αν λοιπόν το επέλεξαν για τις εργασιακές του συνθήκες θα απογοητευτούν. Αν το επέλεξαν γιατί έχουν το «δασκαλίκι» μέσα τους, δεν θα έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα.
Οι μόνες σχολές που έχουν εγγυημένη επαγγελματική ζωή είναι οι Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές. Γι’ αυτό είναι περιζήτητες και οι βάσεις τους θα ανεβαίνουν όσο οι προσφερόμενες θέσεις μειώνονται.
Η απόσταση
Η απόσταση από την οικογενειακή εστία εξελίσσεται σε καθοριστικό παράγοντα επιλογής σπουδών, καθώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είναι αδύνατο.
Εύστοχη Επιλογή
Επιλογή χωρίς μείωση μορίων είναι η εύστοχη επιλογή. Η δυνατότητα δήλωσης πανεπιστημιακών σχολών από τα συγκεκριμένα πεδία προϋποθέτει την κατάλληλη επιλογή του 6ου μαθήματος γενικής παιδείας.
Τις επιλογές από κάθε πεδίο βλέπετε στο σχήμα που ακολουθεί

Η ηλεκτρονική συμπλήρωση - τα βήματα

1ο βήμα: Επιλογή μίας εκ των δύο δυνατοτήτων
Α. Συμπλήρωση νέου μηχανογραφικού (μπορούν να συμπληρωθούν πολλά) ή διόρθωση υπάρχοντος μηχανογραφικού (που έχουμε ήδη συμπληρώσει)
Β. Οριστικοποίηση κάποιου από τα υπάρχοντα μηχανογραφικά. Γίνεται μία φορά και είναι μη αναστρέψιμη διαδικασία, άρα θέλει προσοχή. Καλό θα είναι οι υποψήφιοι να οριστικοποιήσουν τις επιλογές τους, αφού δουν τη βαθμολογία τους.
2ο βήμα: Είσοδος. Απαιτείται ο οκταψήφιος κωδικός υποψηφίου που υπάρχει πάνω στο καρτελάκι του υποψηφίου και ο κωδικός ασφαλείας που έφτιαξε ο υποψήφιος στο σχολείο του. Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση των δύο λέξεων για λόγους ασφαλείας του συστήματος.
3ο βήμα: Συμπλήρωση ατομικών στοιχείων. Δεν είναι απαραίτητη. Οι υποψήφιοι θα δουν προσυμπληρωμένα, σε γκρι φόντο, τα κρίσιμα στοιχεία, όπως η κατεύθυνση, το 6ο μάθημα, τις Αρχές Οικονομικής θεωρίας, αν εξετάστηκαν, καθώς και το ειδικό μάθημα, αν επέλεξαν να εξεταστούν σε ειδικό μάθημα. Οι υποψήφιοι των ειδικών κατηγοριών θα δουν ήδη καταχωρισμένη την ειδική κατηγορία στην οποία ανήκουν.
4ο βήμα: Επιλογή Επιστημονικών Πεδίων αν πρόκειται για μηχανογραφικό υποψηφίου από Γενικό Λύκειο ή ΕΠΑΛ ομάδα Β. Αν πρόκειται για υποψήφιο ΕΠΑΛ ομάδας Α, τότε έχουμε την επιλογή Επιστημονικού Τομέα. Η επιλογή αυτή γίνεται ανάλογα με την κατεύθυνση και το 6ο μάθημα που επέλεξε ο υποψήφιος. Δεν εμφανίζονται δηλαδή και τα 5 επιστημονικά πεδία, αλλά μόνον όσα πεδία μπορεί να επιλέξει ο υποψήφιος. Από τα εμφανιζόμενα πεδία μπορεί να επιλέξει μόνο δύο.
6ο βήμα: Επιλογή σχολών και η κατάταξή τους σε σειρά προτίμησης. Το κυρίως μέρος της διαδικασίας.
7ο βήμα: Σύνοψη, αποθήκευση, εκτύπωση του πρόχειρου μηχανογραφικού. Αυτό το μηχανογραφικό δελτίο μπορεί να διορθωθεί όποια στιγμή θέλει ο υποψήφιος και να αποθηκευτεί ξανά. Προσοχή, από φέτος δεν μπορείτε να αποθηκεύσετε πολλά διαφορετικά μηχανογραφικά. Μπορείτε να εργαστείτε μόνο σε ένα.
Μία αλλαγή σε σχέση με πέρυσι είναι ότι δεν μπορεί ο υποψήφιος να δημιουργήσει πολλαπλά μηχανογραφικά, αλλά μόνον ένα. Αυτό διορθώνει όσες φορές θέλει και όταν καταλήξει το υποβάλλει οριστικά.

Η λειτουργία των κουμπιών που υπάρχουν δίπλα σε κάθε σχολή

Oταν πατήσουμε το πρώτο κουμπί (το τρίγωνο), συμπληρώνεται στο κουτί προτίμησης ο επόμενος αύξων αριθμός προτίμησης.
Oταν πατήσουμε το δεύτερο κουμπί (το x), σβήνεται ο αριθμός προτίμησης που έχουμε βάλει στο κουτί προτίμησης.
Oταν πατήσουμε το τρίτο κουμπί (το συν), προστίθεται ένας αριθμός επιπλέον από εκεί και κάτω, ώστε να μπορέσουμε να παρεμβάλουμε έναν αριθμό κάπου αλλού. Στην εικόνα του παραδείγματος, δηλαδή, αν πατήσουμε το + στην επιλογή Nο 2, αυτή θα γίνει 3, το 3 θα γίνει 4 και ούτω καθεξής μέχρι να εξαντληθούν οι αριθμοί. Απελευθερώνεται έτσι η επιλογή 2 για να τη δηλώσουμε σε μία άλλη σχολή. Να παρεμβάλουμε δηλαδή μία άλλη σχολή ως επιλογή Nο 2. Αν πατήσουμε το + στο 3 αυτό θα γίνει 4, το 4 θα γίνει 5 και θα ελευθερωθεί το 3 για να δηλώσουμε μία σχολή στο 3.
Ο σχεδιασμός και η λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής είναι πολύ καλός.

Οι ειδικές κατηγορίες

Οσοι μέχρι το 2010 είχαν δικαίωμα μετεγγραφής, δηλαδή οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι, οι ορφανοί και όσοι έχουν αδέλφια που σπουδάζουν σε άλλη πόλη, χάνουν το δικαίωμα μετεγγραφής χωρίς ποσοτικό περιορισμό. Στη θέση των μετεγγραφών καθιερώθηκαν οι θέσεις ειδικής κατηγορίας. Είναι συγκεκριμένες θέσεις σε κάθε τμήμα, διαφορετικές για τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους και για τα κοινωνικά κριτήρια, στα οποία εντάσσονται όλες οι άλλες κατηγορίες των πρώην δικαιούχων μετεγγραφής. Ολοι αυτοί κρίνονται και για τη γενική σειρά αλλά και για τις επιπλέον θέσεις της ειδικής κατηγορίας σε κάθε τμήμα.

Η επιλογή για τη γενική σειρά

Οι υποψήφιοι μπαίνουν σε φθίνουσα σειρά μορίων και ξεκινά η επιλογή από αυτόν με τα υψηλότερα μόρια, ακολουθεί ο επόμενος και συνεχίζεται η επιλογή. Σε κάθε υποψήφιο ελέγχει το μηχανογραφικό σύστημα, αν υπάρχει κενή θέση στην πρώτη του επιλογή, αν όχι, κοιτάζει τη δεύτερη, αν όχι, την Τρίτη, μέχρι να εξαντληθούν οι επιλογές ή να βρεθεί κενή θέση σε κάποια από τις επιλογές του υποψηφίου. Ο υποψήφιος περνά στο πρώτο τμήμα στο οποίο βρέθηκε κενή θέση στη λίστα με τις προτιμήσεις του στο μηχανογραφικό δελτίο. Αν δεν βρεθεί κενή θέση σε κανένα τμήμα από όσα έχει δηλώσει ο υποψήφιος, μένει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι επιπλέον θέσεις

Οι πρώην δικαιούχοι μετεγγραφής κρίνονται και για τις θέσεις της γενικής σειράς και για τις θέσεις της ειδικής κατηγορίας στην οποία ανήκουν. Ο υπολογιστής του υπουργείου Παιδείας, όταν έλθει η σειρά του υποψηφίου, ελέγχει αν υπάρχει κενή θέση στην πρώτη επιλογή του υποψηφίου με τη γενική σειρά. Αν δεν υπάρχει, ελέγχει αν υπάρχει κενή θέση στην ειδική κατηγορία στην οποία ανήκει ο υποψήφιος. Αν δεν υπάρχει, προχωρά στη δεύτερη επιλογή του και συνεχίζει μέχρι να βρει την πρώτη κενή θέση σε μία σχολή είτε με τη γενική σειρά είτε με την ειδική κατηγορία. Αν δεν βρεθεί κενή θέση σε καμία από τις επιλογές του υποψηφίου, τότε δεν περνάει πουθενά. Αν εισαχθεί σε ένα τμήμα, τότε δεν μετακινείται σε άλλο τμήμα κοντινότερο στον τόπο κατοικίας του. Φοιτά εκεί όπου πέτυχε ή δεν σπουδάζει καθόλου. Είναι προφανές λοιπόν ότι με το νέο τρόπο εισαγωγής οι πρώην δικαιούχοι μετεγγραφής πρέπει να απαντήσουν στο εξής ερώτημα: Μπορούν να σπουδάσουν σε άλλη πόλη ή δεν υπάρχει αυτή η οικονομική δυνατότητα; Αν υπάρχει οικονομικό πρόβλημα και δεν μπορούν να σπουδάσουν σε άλλη πόλη, δεν πρέπει να δηλώσουν σχολές σε καμία πόλη μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, πριν εξαντλήσουν όλα τα τμήματα της πόλης τους. Κι αυτές οι σχολές «εκτός» δεν θα έχουν κανένα νόημα παρά μόνον την επιτυχία σε μία σχολή χωρίς αντίκρισμα σπουδών.


ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΤΡΙΤΕΚΝΩΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ  

Ο Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΈΑΣ
ΧΡΙΣΤΟΘΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου